Michiel Czn. Dhont – CV
Beeldend kunstenaar / docent beeldende kunst / muzikant – contrabassist / auteur
‘mijn leven is mijn mooiste kunstwerk‘
zie meer op: www.dhont.nl
Mijn creatieve vermogens tot expressie brengen in muziek, beeldende kunst, docentschap in de beeldende kunst en het schrijven van werkboeken geven de grootste uitdaging en voldoening als werk in mijn leven.
Dit heeft mijn leven verrijkt . Het grootste wonder waar ik dankbaar voor ben, is het leven met onze kinderen Martijn, Milan en Minhu, geschonken via en door Mea.
Gedurende een docentschap van bijna vijf decennia heb ik in de begeleiding van kinderen en volwassenen in diverse professionele opleidingen en mijn eigen studenten in de praktijk in Nederland en het buitenland, veel inzicht verkregen in menselijke creatieve leerprocessen.
Curriculum Vitae
Hij maakt schilderijen en monumentale- en ‘environment’ kunst en houdt regelmatig performances of rituelen in binnen /en buitenland. In verschillende bands geeft hij concerten en tevens exposeert hij zijn beeldend werk in Nederland en het buitenland.
|
Muziekopleidingen
Klassieke– en hedendaagse muzikale vorming ontving Michiel in privélessen piano en violoncel op het Conservatorium te Amsterdam. Daarna legde Michiel zich voornamelijk toe op het spelen van contrabas, eerst in Klassieke muziek. Kort daarna stapte hij over naar het domein van de Jazz & geïmproviseerde muziek.
Met zijn neef Rogier van Otterloo de voormalig bekende arrangeur/componist en dirigent van het Metropool Orkest, speelden Michiel regelmatig klassieke muziek optredens bv. in kerken, waarna ze in Rogier zijn muziekkelder met net zoveel plezier jazz speelden.
Rogier was in onze jeugd de grote inspirator voor mij in jazz om geheel over te stappen van de klassieke muziek naar de Jazz als contrabassist. Rogier overleed helaas jong.
Masterclasses in contrabas van wereldberoemde Jazz-bassisten: Ray Brown, USA, Nils Henning Ørsted Pedersen, Denmark, Dave Holland, Gr. Britain/USA en Miroslav Vitous, Tjechie/USA.
Concerten, radio- en studio-opnamesin Nederland o.a. North Sea Jazz Festival in Den Haag in 1981, ’83 en ’85 en concerten in Frankrijk, Finland en U.S.A in New York, Boston en Woodstock, met Nederlandse- en buitenlandse musici.Music-producties: VPRO-Life video concert O-42 en VARA te Arnhem 1980 / Radio opnames i.s.m. Aad Bos in 1982 /
Academie ’63 te Haarlem, docenten: Ger Lataster, Arie Kater en Wessel Couzijn.
Deze academie stond vanaf 1990 model voor bijna alle belangrijke Kunstacademies in Europa!
Rietveld Academie Amsterdam 1964 – 1969, Tekenleraar MO. A – B. en Beeldhouwen, docenten: Jos Wong en Aart Rietbroek.
Exposities en beeldend werk in collecties in Nederland o.a. Stedelijk Museum Amsterdam en o.a. exposities en vooral veel werk in particuliere collecties in Canada, U.S.A., Denemarken, Finland, Duitsland, IJsland, de Filipijnen, Italië en Dubai.
Docentschappen aan diverse basisscholen, HBO-Kohnstam Academie, HBO- opleidingen Creatieve Therapie, Beeldende Therapie, Instituten voor moeilijk opvoedbare kinderen en kunstinstituten in Nederland, Frankrijk, USA, Finland en Australië.
Producties van Videofilms / 8 Videofilms in opdracht en eigen beheer van Seminars en Land-Art, Kunst Performances, geavanceerde Beeldende kunst-processen met groepen en muziektheater concerten.
Diverse films, waaronder een film van 10 minuten over de jaar-leergang op de door Dhont in 1975 opgerichte Werkplaats Molenpad in Amsterdam, het K.C.M, over de essentie van de lessen die Dhont geeft op basis van ‘beeldende expressie van uit beweging en intuïtie’ met als titel: ‘Anders dan je denkt‘ in 1992.
De regie van deze film was in handen van een student van de Werkplaats Molenpad te Amsterdam: filmregisseur en beeldend kunstenaar Criss Esser. Samen met Criss Esser maakte hij de film: ‘Je eigen mensbeeld‘ 1995.
Oprichter K.C.M. en Werkplaats Molenpad te Amsterdam/C
Dhont is in 1975 oprichter van het K.C.M / Kunstenaars Collectief Molenpad en van atelier de ‘Werkplaats Molenpad‘ dat zich binnen het K.C.M bevindt, gelegen op de hoek van de Prinsengracht en het Molenpad vlak achter het Leidseplein.
Deze Werkplaats is nog steeds een prachtig atelier voor ‘beeldende expressie vanuit beweging en intuïtie‘ waar over de jaren vele studenten zich bekwaamd hebben in deze speciale beeldende methode via schilderen, diverse tekentechnieken en boetseren.
In 2009 werd nadat hij daar als basis van zijn werk 34 jaar de Werkplaats Molenpad had geleid deze door Dhont overgedragen aan en voortgezet door één van zijn begaafde studenten, de beeldend kunstenaar en beeldend therapeut Daniella Rubinovitz.
Jaarcursussen, Weekenden en ééndaagse Workshops heeft Dhont gedurende 46 jaar elk jaar gegeven in Amsterdam en Nederland en het buitenland in zomercursussen in Franse Pyreneeën, Spanje ook in de Pyreneeën, Italië en Griekenland op de Zuid Peloponnesos. Er vinden nog steeds elk jaar zomercursussen plaats in Griekenland in de maand Mei en Frankrijk in Juli en Augustus, zie op de website: www.dhont.nl
In 1999 is de Werkgroep ’t Tijdloze Uur opgericht van oud-studenten van de Werkplaats Molenpad met supervisie van Dhont. Deze werkgroep gaf enige jaren achtereen introducties en begeleiding van projecten in Nederland uitgaande van de werkmethode van ’t Tijdloze Uur. Teams op Pabo’s, basisscholen en vele instituten in de zorgsector en kunstacademies werden opgeleid of via lezingen en workshops bekend gemaakt met de methode ’t Tijdloze Uur. Om er enkele te noemen b.v. Instituut Kind & Recht en de voormalige Boddeart Stichting (nu ASTRA genoemd) te Amsterdam en enkele (basis)scholen door het land.
Dhont heeft als gastdocent jaren gewerkt in samenwerking met de School voor Imaginatie Amsterdam van Jan Taal en het Centrum voor Creatieve Therapie van Annette Brederode in Amsterdam.
’t Tijdloze Uur / Evidence based
In 2009 werd ’t Tijdloze Uur als Evidence Based methode in het Handboek Beeldende Therapieën opgenomen naast 39 andere therapieën.
Dit werkboek ’t Tijdloze Uur is in 2000 uitgegeven door C.K.V. Uitgeverij Lambo te Arnhem. Sinds jaren is het boek ’t Tijdloze Uur op alle HBO opleidingen Beeldende, Creatieve en Kunstzinnige Therapie in Nederland een studie werkboek. Ook op het RINO in Amsterdam.
De Verenigde Naties heeft via het comité van de World Health Organization in 2002 het werkboek ‘’t Tijdloze Uur’ uitgekozen om door Michiel Czn. Dhont gepresenteerd te worden. Door het de Stichting Leerplan ontwikkeling S.L.O. en door het Nederlands Instituut voor Gezondheid & Zorg – N.I.G.Z te Den Haag werd Michiel in contact gebracht met de organisatie van deze VN Conferentie.
Dit vond plaats op de European Conference of Health & Education te Egmond aan Zee in 2002.
Daar gaf Michiel Dhont 3 dagen lezingen / beamer-presentaties en workshops aan honderden vertegenwoordigers uit 85 landen over de wereld.
Hiermee introduceerde Michiel Dhont aan 450 afgevaardigden als aangesloten leden van Internationale Ministeries & Ngo’ s, zijn methode voor kinderen en jong/volwassenen bij WHO / Health & Education voor kinderen over de gehele wereld.
Seminar 2001 in Slovenië / Ljubljana voor 200 Pedagogen van de Sloveense beroepsvereniging van Pedagogen.
Seminar in Llubljana / Slovenia in 2001 voor de
Verenigingvan Pededagogen in totaal 200 Pedagogen
Seminar in World Congress of Nexus – 6Seconds / EQ World Conference of Emotional Intelligence uit USA/N.Y. , gehouden in 2005.
Op voordracht van het N.I.G.Z. te Den Haag heeft Michiel Dhont voor NEXUS seminars en lezingen gegeven, met als overall thema van dit congres: ’Middelen en wijsheid voor een duurzame wereld’. Lees verder…
Als auteur van het werkboek ‘t Tijdloze Uur is Michiel Dhont door Nexus uitgenodigd om zijn visie en methode ‘ervaringsgericht leren voor kinderen over de wereld’ te presenteren in trainingssessies beeldende expressie van uit beweging en intuïtie.
Doel daarvan is de bevordering van groei van de Emotionele- Sociale en Cognitieve Intelligentie in zijn en handelen van het kind/volwassene vanuit de eigen werkelijkheidsbeleving.
Voor informatie over Michiel zijn beeldende kunst – Gallery /muziek en boeken: www.dhont.nl
Ook zijn er mogelijkheden om op verzoek introducties en workshops te geven in scholen en andere instituten