Joke_Zonneveld
Therefore she uses in many ways the exercises of the method of ’the Timeless Hour’. Joke Zonneveld geeft schoolklassen de mogelijkheid een dagdeel in haar atelier in Uithoorn te komen en gebruikt daarbij de oefeningen uit ’t Tijdloze uur. In samenwerking met Irma Vroegop biedt ze de mogelijkheid aan op school zelf voorbereidende lessen te geven rond hetzelfde thema, gekoppeld aan oefeningen rond “Geweldloze Communicatie” .
In beide activiteiten speelt het “los komen van het oordeel “ een grote rol. Verder geeft ze schilderles aan volwassenen, waarin de oefeningen uit het ‘t Tijdloze Uur een grote plek hebben.
meer informatie op www.jokezonneveld.nl en www.ikvolgje.nl
Reactie van een leerkracht op onze activiteit:
Ik merkte vandaag tijdens het tekenen dat de kinderen minder vaak de woorden ‘mooi of lelijk’ gebruikten. Ze kunnen nu meer hun fantasie tekenen zonder hierbij meteen een oordeel te geven. Voor mij als leerkracht geldt dat ik het heel erg leuk vond om te zien hoe sommige leerlingen die normaal gesproken weinig opvallen, of op en negatieve manier, nu juist heel leuk bezig waren. Kinderen die normaal gesproken druk zijn, faalangstig, of zich slecht kunnen concentreren, waren nu juist heel leuk aan het werk. Leuk om die kinderen ook eens echt gemeende complimentjes te kunnen geven, en hen in het zonnetje te zetten.
- 7 de klei laten wakker worden / ‘let the clay become awake’
- 15 diepe aandacht / ‘deep concentration’
- 20 de klei voelen / ’to feel the clay’
- 21 de veilige plek / ‘a safe place’
- 40 aan het tekenen / ‘go and draw’
kortom een fijne herinnering aan een prachtige les / ‘in short: pictures of a wonderfull rememberance to a fine lesson in ‘learning by doing’ with children’.
“In my work as a trainer of children, their teachers and teams “The Timeless Hour” method creates a synergy in individual and group processes.”
———————————– terug