Werkmaterialen & voorbereiding van een les
Werkmaterialen en voorbereidingen voor een les

Materiaal nodig voor 1 tekenoefening
Papier: 65 x 50 cm. 160 grams / kan ook 120 grams voor tekenen
Houtskool: 2 houtskooltjes per kind, waar ze 6 stukjes van 4,5 cm. van breken
Tape: tesaband
Materiaal bij Klei oefeningen
klei-bolletje ter grootte van een tennisbal of ter grootte passend in kinderhand (enigszins afhankelijk van leeftijd van het kind).

kleiplankje 25 x 35 cm. gezaagd uit MDF-plaat of gecoat meubelplaat
Als de kinderen daarna nog een tekening maken:
papier 65 x 50 cm,
160 grams krijt 4 krijtjes (wit, sienna, blauw, zwart) tape tesaband
Bij een aantal gezamenlijke oefeningen(9.3, 9.4, 9.5 en 9.8) zijn maximaal 4 krijtjes nodig.

2 Jongens uit groep 7/8 basisschool’.
Extra benodigdheden:

Tafeltjes om aan te staan terwijl de kinderen of volwassenen deelnemers de tekenoefeningen uitvoeren.
Kleine boterhamzakjes om klei-bolletjes in op te bergen.
Kleien boterhamzakjes voor als kinderen een kleiobject mee nemen naar huis.
Desnoods oude rest lapjes of doekjes om de kinderen hun handen na het kleien aan af te vegen na het handen wassen.
Het meest handige is dat je als begeleider alle klei bolletjes vlak voor de
les al van te voren op een grotere lap of plastic ondergrond klaar legt.
Water via een kraan of een van te voren neergezette emmer is handig.
Didactische voorbereidingen van een les uit ’t Tijdloze Uur zijn goed te zien op de YouTube filmpjes die in dit Menu staan onder PRESENTATIES.
De kinderen kunnen dan direct bij aanvang de plankjes en het klei bolletje naar hun werkplek meenemen.
Plakband of Tape gebruik je om tekenpapier bladen vast te zetten op een drager of op een (gymnastiek)vloer.
Zorg dat je de kinderen voor de eerste keer dat ze een tekenblad opplakken de goede instructie geeft:

Scheur eerst vier aparte stukjes stukjes plakband af op een lengte van circa 5 cm. Vertel de kinderen dat ze het papier eerst op de juiste manier aan de juist kant (bijvoorbeeld aan de kant van de niet-dominante hand) leggen.
Daarna drukke ze het plakbandje schuin over de hoekjes van het papier heen zodat aan beide kanten een stukje plakband van gelijke lengte uitsteekt. Daarna drukken ze het plakband stevig aan op de het tekenblad of op de vloer.
Door goed met de vingers over het plakbandje te wrijven zal het steviger plakken.
Door het wrijven wordt de lijm van het plakbandje namelijk warm en plakt het veel beter.
De tekening zal daardoor tijdens het tekenen niet losraken en voorkomt frustratie door verschuivende tekenbladen.
Eventueel grotere tekenborden zoals op de foto te zien is.

